siri soal jawab dengan diri sendiri

Kenapa Yahudi Jahat tidak menyekat perkembangan Islam?

Pendapat gua yang tak berapa mantap ni, kerana mereka tak boleh halang perkembangannya. Macam air bersih yang mengalir dari bukit.



Tetapi kenapa umat Islam tak berjaya?

Pendapat gua yang kenyang baru lepas makan ni, mungkin Yahudi Jahat berfikiran mereka tidak dapat menahan air bersih itu mengalir, mereka merosakkan tempat takungan air tersebut, iaitu tempat bangsa selain Yahudi minum. Supaya suci macamana pun air itu, jika takungan itu kotor mereka (bangsa selain Yahudi) yang minum tidak dapat merasai khasiatnya. Takungan air itu boleh di tafsir ikut korang punya paham la. Boleh jadi sumber makanan. Boleh jadi budaya bangsa. Pada gua, boleh la diibaratkan sebagai budaya bangsa. Kerana kalau air tu bertakung di satu tempat yang amat sesuai rekabentuknya, maka sesiapa yang meminum melalui (jalan/wasilah) takungan itu (budaya bangsa) mereka akan dapat khasiat sepenuhnya dari air itu. Jadi semasa zaman Islam sampai ke Nusantara, budaya bangsanya boleh dibentuk oleh Ulama' Islam supaya ia teramat sesuai dengan corak Islam. Bagai sirih pulang ke ganggang. Tapi Tuhan kurnia bijaksana kepada bangsa Yahudi. Mereka merosakkan budaya bangsa ini selama lebih kurang 700 tahun. Sehingga orang tempatan sendiri tak nampak rupa bentuknya. Jadi mengembalikan bentuknya seperti sedia kala penting. Kalau dah dirosakkan 700 tahun takkan nak baik pulih setahun je kut? Rome doesnt build in a day.
Tapi kalau diibaratkan sebagai sumber makanan, itu memang pasti la. Cadbury betul. Tak memasal aku merasakan ke-cadbury-an dalam diri ini.
T_T

Kenapa tidak bersatu?

Ni pendapat peribadi gua la. Sebab umat mereka duduk kat ranting. Lu pernah tengok pokok kena tiup angin? Yang berlaga-laga ni kat ranting ke yang dahan ke yang perdu pokok? Jadi kita kena pastikan kira tak duduk di ranting. Kalau rasa nak berbalah pasal hukum ke hapa sesama umat Islam, ada mungkin masing-masing duduk kat ranting. Tapi ada juga perbalahan berkenaan perkara pokok. Sekarang ni dah pening. Mana perdu mana ranting. Jadi kena la kita pi belajar.

Nak belajar dengan siapa?

Belajar dengan Guru la. Takkan dengan ikan kekek mak iloi-iloi kot. Tapi, mostly konflik dia ialah bagaimana ingin mencari guru? Guru yang macamana?
Bab nak cari guru ni gua tak leh sembang lebat. Pasal gua pun tak tau. Tapi gua rasa lu (atau sesiapa pun) boleh jumpa. Tapi lu kena mintak kat Tuhan la. Dia owner kan. Mintak la dulu. Lepas tu lu usaha. Tapi gua pernah dengar saorang alim ini mengatakan ingin cari guru, cari la guru yang bercakap benar dan boleh memimpin. Bercakap benar dan boleh memimpin ni nilainya subjektif. Bergantung macamana lu define benda macam tu. Kalau niat lu baik, penilaian lu pun baik, gua rasa insyallah, Dia bagi jumpa. Macam jodoh juga la. Kalau nak cari jodoh awek ke pakwe ke nak aje berdoa, siap istikharah lagi. Ha... macam tu la jugak nak cari guru. Tu pendapat gua la.

ok gua stop sini. gua nak kemas beg. besok nak naik belon.
sambung lain

Comments

Popular Posts