Win 7 : Add current location to Favorites

Pengguna OS komersial era awal Y2K sememangnya dah terbiasa dengan shortcut yang disediakan oleh OS Tingkap yang lama. Tak termasuk bagi yang baru kenal PC dah start dengan Vista atau Win7. Dengan itu, ramai juga pengguna yang bermasalah dengan fasiliti baru yang telah disediakan oleh Tingkap 7 yang terbaru ini.

Keterbiasaan manusia kadang menjadi sekatan bagi penggubal antaramuka / permukaan (interface) mana-mana perisian untuk menjadi lebih art. Terlalu art maybe. Walaupun, padahalnya penggubalan itu jelas adalah lebih efektif dan efisien. Demikian itu, keterbiasaan majoriti tetap dikira sebagai panduan. Itu mengingatkan kita bahawasanya ia adalah subjektif.

Merujuk artikel Kads tentang 'shotcut' Tingkap 7 yang agak berlainan dari yang lama. Sedikit menyusahkan pengguna. Saya juga menghadapi masalah yang sama ketika awal menggunakan Tingkap 7 ini. Artikel ini ada sangkut paut dengan artikel Kads.


Here it is.


Buka explorer.exe anda. Dan buka bahagian (directory) yang anda sangat 'suka' (define as : regular) sangat. Kemudian, right klik pada favorite di sebelah panel kiri anda dan 'Add current location to Favorites'. Walah..

Demikian jawapan "camano hang buat shotcut desktop kat favorites tu..". Sori keh, take time sket. Ekceli aku pun tak tau camano Desktop aku ada kat Favorite aku tu. Aku rasa by this time, Keh dah ada jawapan lagi baik dari ini. Adrenalin untuk mengexplore OS sudah tak berapa sun sekarang ni. Mungkin sebab alam sekitar.





Anyway, aku masih ada tak puas hati dengan Tingkap 7 ini atas sebab beberapa software regular aku tak compatible. Macam aku cakap, adrenalin to explore is been condemned. Technology sometimes menyusahkan juga ya..

Comments

Popular Posts