Sunday, April 14, 2024

Qasyira Noristiqa

Zaman baru nak up dulu, antara band yang cuba dibuat adalah Qasyira Noristiqa yang berpusatkan vibe ekspresi lirik dari Enal dengan susunan muzik keras yang berkiblatkan Sil Khannaz dan As Sahar. Eastern poetry gitu. Band ni sempat main mini jem session je dekat Taman U Skudai. Tak sempat nak pepom masa gig Dung Tak Dung Dung Hari Raya kat Pontian sebab gig kena sailang.


Seingat aku, ada sempat buat satu lagu je dengan tajuk Mentera Si Putri. Aku rasa ada rakam sesi jemming session lagu ni guna tape recorder. Tapi entah kat mana tah, tak jumpa lagi.
(reference https://www.facebook.com/media/set/?set=a.108520265161916&type=3)


Masa pun berlalu. Sejak dari itu, Enal melalui jalan nya sendiri yang aku secara jujur tak keep in touch dengan beliau. Jumpa kembali masa aku balik belajar dari Shah Alam di Taman Kemas, kelas silat. Rindu. Tapi masa tu aku masih tak reti nak menyediakan material muzik dan rakaman utk meneruskan sesi berkarya bersama Enal.


Sepanjang tak jumpa, Enal terjerumus dalam scene penulisan puisi dan menerbitkan satu buku kecil koleksi puisinya. Buku Puisi bertajuk "Bulan Yang Enggan Ke Pangkuan". Kalau dulu, puisi-puisinya ada yang di tulis di dinding-dinding bilik nya. Kawan aku ini memang berbeza dari yang lainnya. 


Lebihkurang 20 tahun yg lalu bermula, hari ini, aku cuba untuk menerbitkan satu susunan muzik untuk salah satu puisi dalam koleksi buku terbitannya. Aku dah minta izin Enal dan beliau gembira untuk itu. Aku buat dan nyanyi sendiri.


Tiba-tiba, ada seorang brader yang duduk over sea menawarkan untuk menyanyikan lagu Puisi Sepi Di Sisi Kota yang telah aku nyanyikan dahulu. Dengan gembira aku menerima pelawaan Aji Nal. Sebelum ni memang aku dah pernah berkolaborasi dengan beliau untuk cover beberapa lagu rock kapak.


Kemudiannya, aku pelawa seorang lagi gitaris untuk menyertai projek ini. Aku meminta sedikit line solo gitar untuk lagu ini. Terima kasih Rizal Ramedan.


Hajat asal nak cari drumer dan bassis utk aku buat live recording, tapi malas la pulak nak manage projek percuma ni. Rasa susahkan kawan-kawan pula. Nak ikutkan, satu sesi yang memerlukan kepakaran utk memasukan line mereka dalam lagu perlu di bayar. Tetapi, syukur projek suka-suka aku ini di sambut juga dengan suka-suka. Terima kasih atas kesudian Aji Nal dan Rizal Ramedan.


Aku bawak track ni ke studio 3 Quarters untuk mixing dan mastering supaya dapat juga aku belajar dengan bimbingan kawan-kawan yang pakar dalam kejuruteraan audio ni. Syaf dan Aliq. Tapi, aku pulak yg sibuk tak sempat nk buat finishing. 


Akhirnya, semalam, aku kayuhkan juga la nak bagi siap. Terima kasih 3 Quarters Studio.

Jadi, jemput untuk mendengar hasil akhir lagu "Puisi Sepi Di Sisi Kota" melalui link yang aku sertakan..



edisi demo


edisi final production


Banyak lagi karya Enal yang aku rasa nak ketengahkan melalui projek yang aku letak nama Pale Project ni dengan gandingan nama pena enal Zain Qasyira. Ini adalah pemulaan. Tapi lepas ni, aku kena hold dulu sebab ada projek lain nak kena siapkan tahun ni. huhu.. Enjoy


***

artikel backdated 6 Jun 2023 from :  https://www.facebook.com/The.TSFTS.zine/posts/pfbid0f3AYvNctSLjKwfMipX2C8wnPdLnGpsKuAVTx5gHhUyvcVrRFHvgWo7xqF3J5eTyul

No comments:

Qasyira Noristiqa

Zaman baru nak up dulu, antara band yang cuba dibuat adalah Qasyira Noristiqa yang berpusatkan vibe ekspresi lirik dari Enal dengan susunan ...