Hari Guru 2017



Cikgu-cikgu dari tadika Sungai Boh, SK Sungai Boh, tempat mengaji di Sungai Boh, Sogame Sungai Boh, orang-orang kampung Sg Boh, team nasyid anak-anak staffness KK Serkat, (Zon kukup), SK Sungai Durian, Sogame Permas Kelapa, Tempat mengaji Allahyarham Lek Sharoni & Makcik, SMK Sri Kukup, Warden ASMK Sri Kukup (serta kawan-kawan di sana), SM Teknik JB & Warden-wardennya (serta kawan-kawan di sana), SMK Dato Penggawa Barat (serta kawan-kawan di sana), Sekolah Memandu, Kilang papan kat Ayer Baloi, Kilang kat Pontian, Lecturer-lecturer dari CS110 UiTM Pahang (serta kawan-kawan di sana), CS230 UiTM Shah Alam (serta kawan-kawan di sana), Penyelia & tenaga pengajar PSSCM UiTM Pahang (Abg An, Arwah Abg Mie, Kak Ma..) & PSSCM UiTM Shah Alam (Tn Hj Fizol, Kak Ruby... ) & PSSCM UiTM Jalan Othman (Abg Shahrem, Faizal Rahman, ....) dan sewaktu dengannya (serta kawan-kawan di sana), Arwah En Ramlan Berjaya Computer Sdn. Bhd. Teberau (dan skuad elit), Enche[dot]com, Katering kat Shah Alam (lupa lak nama), Insepro, Staff MAMPU, majikan dan rakan-rakan guru di SMK Sri Kukup, SCM Engineering Boss Abg Bundy, warga PSSCM-CJDT dan semua se-udara PSSCM. Lecturer DPLI UTM Skudai, KSSCM KTR UTM, rakan-rakan guru Maktab Sultan Abu Bakar, guru-guru silat WJ rakan-rakan guru SMK Bekenu, sahabat-sahabat, rakan-rakan, kawan-kawan, kenal-kenalan, dan sekalian yang aku jumpa sepanjang perjalanan hidup ini hingga hari ini. You all have teach me something thats very good.






Kepada YM Almarhum Ust Haji Hanafi yang tidak pernah ditemui, Almarhum Ust Hj Ishak, YM Guru Utama sekarang Datuk Haji Maideen bin Kadir Shah,

Kepada kedua ibu bapa aku dan kedua ibu bapa mertua ku, kepada isteri yang di cintai, adik beradik...




Terima Kasih Cikgu.




--------------------------




السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Doa untuk Para Guru, Bekas Guru2 kita dan Para Sahabat- sahabat yang bergelar guru

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰن ٱلرَّحِـــــــيمِ


اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.

اَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنَّا.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf dan suka memberi maaf, maka Maafkanlah (Kesalahan-kesalahan) kami.

اَللَّهُمَّ طَهِّرْ قُلُوْبَنَا بِالْقُرْآنِ الْكَرِيْمِ اَللَّهُمَّ زَكِّ نُفُوْسَنَا بِالْقُرْآنِ الْكَرِيْمِ.

Ya Allah, Bersihkan dan Sucikan Hati dan Jiwa kami dengan Al-Quran yang mulia.

Ya Allah inilah guru guru kesayangan kami. Inilah guru-guru kami dunia dan akhirat.

Ya Allah sayangi lah juga guru guru kami ini sebagaimana mereka menyayangi dan mendidik kami dengan tekun dan sabar ikhlas kerana Mu ya Allah

Ya Allah tambahkan lah rezeki guru-guru kami dan berkatkanlah umur mereka sebagaimana mereka telah mendidik dan mengajar kami sebagaimana kejayaan yang kami perolehi kini dengan izin Mu ya Allah yang maha pemurah dan. Maha pemberi kelebihan

Engkau kurniakan kesihatan keceriaan kebahagian dan keselamatan sepanjang baki baki umur guru guru kami ya Allah

Ya Allah yang maha penerima taubat dan tuan punya syurga
Engkau tempatkan lah roh guru-guru kami yang telah pergi menemui Mu bersama sama hamba Mu yang soleh dan solehah dan para nabi-nabi kekasih Mu

Kau jadikan lah kubur-kubur mereka sebagai taman-taman syurga tempat kerehatan abadi kerana merekalah yang selalu menemani kami di kelas kelas kami sebagai raudah mu semasa mereka hidup didunia

Ya Allah. Curahkan segala kebaikan rahmat Mu pada kedua ibu bapa kami dan kedua ibu bapa guru-guru kami yang dengan. Izin Mu adalah apa. Yang kami perolehi hari ini

اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ.

Ya Allah, kami berlindung kepada-Mu dari siksa Jahanam, dari siksa kubur, dari fitnah kehidupan dan kematian, serta dari fitnah Dajjal.

اَللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ نَرْجُوْ فَلاَ تَكِلْنَا إِلَى أَنْفُسِنَا طَرْفَةَ عَيْنٍ وَأَصْلِحْ لَنَا شَأْنَنَا كُلَّهُ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ.

Ya Allah, hanya RahmatMu yang kami harapkan, maka janganlah Engkau sandarkan kami kepada diri kami sendiri walau sekejap, dan perbaikilah seluruh urusan kami, tiada Tuhan yang benar selain Engkau.

اَللَّهُمَّ أَحْسِنْ عَاقِبَتَنَا فِي الأُمُوْرِ كُلِّهَا وَأَجِرْنَا مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الآخِرَةِ.

Ya Allah, jadikanlah baik akibat semua urusan kami, dan lindungilah kami dari kehinaan dunia dan siksa akhirat.

اَللَّهُمَّ طَهِّرْ قُلُوْبَنَا مِنَ النِّفَاقِ وَأَعْمَالَنَا مِنَ الرِّيَاءِ وَأَلْسِنَتَنَا مِنَ الْكَذِبِ وَأَعْيُنَنَا مِنَ الْخِيَانَةِ إِنَّكَ تَعْلَمُ خَائِنَةَ الأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُوْرُ.

Ya Allah, bersihkanlah hati kami dari Kemunafikan, Amal kami dari riya', lisan kami dari Dusta, dan Berdihkan mata kami dari Khianat, sesungguhnya Engkau mengetahui pengkhianatan mata dan apa yang disembunyikan dalam dada.

اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنَ الْخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ.

Ya Allah, kami memohon KepadaMu segala Kebaikan di Dunia dan Akhirat yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui, dan kami Berlindung KepadaMu dari semua Keburukan di Dunia dan Akhirat yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui.

اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ
وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد

آمِيّنْ آمِيّنْ آمِيّنْ يَا رَبَّ العَـــالَمِيْن

Semoga cikgu sentiasa ceria dan sihat. Halalkan ilmu ilmu yang cikgu dah curahkan kpd kami dan maafkan kesalahan dosa kami samada sengaja atau tak sengaja. terima kasih cikgu.

SELAMAT HARI GURU






Comments

Popular Posts