Tulisan ni memang time time macam ni.. pui..

Star Wars : The Clone Wars (TV series).
Season 5 episode 20.

"Never give up hope, no matter how dark things seem."-quote on last episode.

Thick plot in the story with George Lucas perspective on soul journey. The tricky dark side play is. Journey of Ahsoka Tano and Anakin Skywalker is likely but the ending part is another.

Perjalanan ini terasa amat memedihkan. Sayangnya kau tak duduk disampingku kawan. Banyak cerita yang mestinya kau saksikan. Di tanah kering berbatuan. Tubuhku tergoncang dihempas batu jalanan. Hati tergetar nampak kering rerumputan. Perjalanan ini seperti jadi saksi. Gembala kecil menangis sedih.

Walaupun tidak khatam secara detail, tetapi melalui siri televisyen Peperangan Bintang (Peperangan Klon) ini telah mewakili satu perspektif dimana menunjukkan bertapa George Lucas memahami selok belok dan permainan Bahagian Gelap itu. Ini menunjukkan bertapa fahamnya Yahudi tentang memecahbelahkan perpaduan tanpa berperang keras, tetapi memanafaatkan semua sumber sekeliling sebagai senjata.

Hari ini, ayat Princess Amidala "So, this is how liberty dies, with under applause" dalam Episode III, kita saksikan ianya sebagai analogi yang lebih nyata dan realistik dan lebih besar daripada filem itu sendiri. Adakah isu semasa ini satu kejatuhan atau permulaan?

Adakah jika kita cuba memahami struktur mereka, kita boleh membuat 'reverse engeenering'? Apakah permainan ini merbahaya? Merbahaya yang bagaimana? Adakah boleh melepasinya? Apa besar sangatkah tuhan George Lucas itu?

Sebesar besar alam semesta ia akan kembali kepada individual. Sekecil kecil individual ia akan kembali kepada sebesar besar alam semesta. Beribu margastua mencari si muraq, yang sampai tiga puluh (Mantiq al-Tayr, Farid ud-Din Attar).

Bersama & Bersatu itu bukan moto sembarangan. Kita sudah lihat dan baca bagaimana empayar empayar sebelum ini.

Sebesar besar bala, bala sampai tak sabar. Kita mintak selamat kepadaNya untuk terus dapat berpegang kepada taliNya.

Sebaik baik rancangan adalah rancanganNya.

Buat saja kerja. Jangan tanya.

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDURRASUL

Comments

Popular Posts