cakap

Mak saya bilang, saya lambat untuk mulakan bicara pertama saya sewaktu kecil. Tak macam anak buah saya tu. Si Abdul Malik ibni Mohd Idham. Pada usia 1 tahun 8 bulan sudah pandai cuba mengikuti butir kata orang disekelilingnya. Sebagai contoh perkataan paling panjang yang dia gemar ulang ialah "Mamat Jatuh. Kelakar". Rentetan peristiwa Mamat (seorang karakter jejaka muda kampung berbadan besar yang tidak mempunyai latar akademik yang tinggi tetapi memiliki sikap yang baik dan selalu membantu ayah saya) terjatuh dari jeti dan terjelepuk ke dalam lumpur di hadapan rumah Kak As The Nanny. Peristiwa itu berlaku dihadapan mata Si Abdul Malik ibni Mohd Idham. Pada usia itu juga, sudah banyak juga perbendaharaan katanya.

Mungkin saya seperti Damia Marissa bintun Mohd Zaki yang agak lambat untuk mulakan bicara. Cucu kedua selepas Abdul Malik melalui nisab keturunan Mak Long si Abdul Malik. Dia setakat ini hanya tahu senyum dan menangis. Oh, juga pandai ketawa dan bercakap 'aaaaaaaa' dengan melodi sendiri. Agaknya.

Alhamdu lillah, hinggalah dewasa kini saya dapat juga bercakap. Dari cakap yang lucah-lucah. Cakap yang baik-baik. Cakap yang jahat-jahat. Cakap yang maki hamun. Cakap yang puji-puji. Cakap yang bahan kawan-kawan. Boleh dah semua tu. Semuanya belajar dari Universiti Alami.


Namun dalam situasi tertentu tak dapat juga saya bercakap. Tiba-tiba mulut saya macam dipenuhi sesuatu yang sedang saya kemam. Tak dapat juga saya bercakap. Takkan orang lain kena cakapkan untuk saya. Mana la orang mahu tahu apakah yang cuba saya ingin cakapkan. Mahu maki ke. Mahu puji ke.

Nampaknya kalau begini, pelajaran saya di Universiti Alami kena tangguh. Lihat sahaja kawan-kawan semua sudah konvokasyen. Kena buat sendiri ni. Thesis yang lepas sudah kena baling masuk dalam bakul sampah. Kali ni, buat bagi elok lah.



i love you.. all..

T_T

Comments

cekkeya said…
aku macam faham isi yang nak disampaikan, akan tetapi, adakah ko nak memperkenalkan anak buah? atau adakah anda mahu sambung belajar di shah alami tuh? haisyhhh, ko punye metafora kuat sangat. ahaah

Popular Posts