Sunday, June 13, 2010

Ultraman Cosmos VS Ultraman Justice

Hari tu, saya melayan anak buah saya dengan membuka cerita Ultraman. Satu cerita alih bahasa Jepun yang sangat popular dan dikagumi ramai kanak-kanak hampir setiap zaman. Ketika zaman saya membesar, seingat saya ialah zaman Ultraman Ace dan Ultraman Seven. Sekarang mungkin dia sudah menjadi Ultraman level abang-abang.

Anak buah saya usianya baru setahun lebih. Pada firasat saya, dia terlalu mentah untuk mencerna jajahan minda seperti itu. Akhirnya, setelah beberapa minit dia cuba untuk melayan cerita yang saya bukakan untuk dia duduk diam, dia pun ke ruang tamu bermain permainan lori dan bajaknya. Tak into dengan Ultraman. Saya pula, masih lekat pada cerita itu. Kerana kali ini ceritanya sepanjang satu jam. Pastinya mega movie untuk Ultraman ini.

Tiba tiba Ultraman Justice menyerang Ultraman Cosmos. Ramai orang tidak menyangka perkara itu berlaku. Ultraman Justice tiba tiba menyebelahi pihak yang ingin memusnahkan hidupan di muka bumi ini, waktu penghapusan. Maksudnya macam itulah.

Di kalangan masyarakat bumi, mereka mempunyai refleksi tersendiri berkenaan peristiwa tersebut. Diantaranya ada kelompok golongan muda jalanan (dulu orang panggil golongan hippies) dengan dress-up hip hop berborak ringan tentang isu keselamatan bumi. Seperti kebanyakkan kisah bersiri alih bahasa Jepun lain, begitulah mereka bercakap cakap.

“Ultraman Cosmos sudah mati. Kau tahu?”

“Ish, takkanlan Ultraman Cosmos kalah. Tak mungkinlah”

“Iye, kau lihat berita tadi?”

“Habislah kita. Ultraman Cosmos sudah mati. Siapa nak selamatkan kita?”

“Ala, kerajaan mesti selamatkan kita. Kita kan bayar cukai. Heheh”

“Haha, ya juga. Kau dah bayar cukai?”








Kredit untuk Industri cerita alih bahasa di Malaysia.

No comments:

Qasyira Noristiqa

Zaman baru nak up dulu, antara band yang cuba dibuat adalah Qasyira Noristiqa yang berpusatkan vibe ekspresi lirik dari Enal dengan susunan ...