eksperimen : kecacingan

"Baiklah, saya akan buat satu eksperimen. Kamu beri perhatian dan kamu semua kena buat hipotesisnya. Boleh?" tanya seorang guru sains.

"Boleh.." jawab murid murid gaya bermalasan.

"Baiklah, dihadapan saya ada dua bekas. Satu berisi air mineral yang saya tandakan A, dan satu lagi berisi air arak saya tandakannya B."

"Sekarang saya akan masukkan cacing di dalam kedua dua bekas tersebut. Perhatikan."

Kelihatan cacing didalam bekas A kelihatan aktif bergerak kerana sumber mineral membantunya untuk terus hidup. Manakala cacing didalam bekas B bergerak dengan pasif dan setelah seketika ia mati. "Baiklah, apa yang kita dapat perhatikan? Okey, kamu. Apa hipotesis kamu?"

"Untuk mengelakkan kecacingan didalam perut, kita perlu meminum minuman didalam bekas B"






credit En Hamid Selamat

Comments

Popular Posts