BOSS ME-50 : Modulation Pedal

Caution! Term are out.

Pengguna BOSS ME50? Kalau jam main satu gitar camana nak main harmonik! Tu yang best bila guna natang ni. Bahagian 'Modulation' sangat membantu. Ni contoh seting nak main harmonik (B=D / D=F# / A=C#). Jangan tanya aku ni scale apa kenama. Aku tak tau.

seting nak main lagu Farewell - Cromok

Bahagian Modulation tu banyak pilihan. Kalau rajin boleh la tau semua. Antara efek yang lambat sikit aku nak tau guna ialah part 'Harmonist'. Knob atas pusing kasi select itu selection.

Tiga knob kat bawah tu ialah 'key', 'harmony' dan 'resonance'. Aku tak tau terjemah, tapi aku cerita apa yang aku paham.

Nak main harmonic, kena determine dulu scale apa yang ko nak guna. Ni kira kelemahan la, kalo tengah ko goreng-goreng tu nak tukar scale kalo sempat nak tukar seting, boleh ah. So, kiranya ni nak seting harmonik untuk satu scale sahaje la.

Lepas determine, set itu key. Nak tau key apa ko main, ko tengok gambar bawah ni.
Menurut aku, kalau scale tu ko jumpa satu pattern macam kaler oren dengan merah tu, maknanya nama bagi patern tu ialah not pada kaler merah. Kalau aku, amik tau susunan 6 not tu aje. cari pattern not tu dalam kedudukan sebegitu. Then, dapat la nama scale tu. Aku mana la blajo nama-nama scale ni. Gitu je la. 

So, bila dah kenal pasti nama scale, pusing knob 'key' tu kepada nama scale (key) tu. Nanti dia keluar kat screen digital kat belah atas ME50 tu. Macam lagu Cromok - Farewell tu guna scale D.

Knob tengah tu simple je. Sound harmonic adalah sebelah kanan. So kalo pusing knob tu ke kanan, means nak lebih kuat kan sound harmonic tu. Kalo letak kat pukul 12, means dua-dua sound tu jadi samarata.

Knob kanan sekali ialah not harmonic yang akan auto play tu. kalo letak 3 (kekanan) maknanya not harmonic tu terletak pada not yang ke tiga lebih tinggi dari not yang di mainkan. Kalo letak -3 (ke kiri ) means harmonic tu note yang ketiga low dari not yang dimainkan.

.....


Sekian.

Comments

Popular Posts