Sunday, May 22, 2011

Kredit Kad III : Tales From The Dark Side

Eh, aku tak publish entri ni?

Kaedah Jualan Langsung Menerusi Telefon (atau senang dipanggil Tele-Marketing) adalah cara jualan yang biasa digunakan dalam kes jualan langsung untuk pengguna kredit kad. Ok. Ni aku nak remind, aku tak tau term-term bisnes nih. So, mana orang-orang bidang bisnes/ekonomi/akaun tu, aku minta maap awal awal la. Kot kot ada yang tak betul.

Ok, sambung sikit. Sebagai entiti yang bergerak secara kapitalis, maka harusnya tema pergerakkan bisnes itu 'matlamat menghalalkan cara'. Ni yang jadikan entiti ke 3 dalam entri lepas berwarna hitam. They catch you at any cost. Nampak evil gitu.



Biasanya (sepatutnya) sebelum ini jika mereka call, ayat biasanya sudah di susun. Nak ikutkan mesti la kena kenalkan diri, dari mana, apa maksud anda koling-koling saya ni. Normally customer akan reject jika dengan perkhidmatan ini anda perlu bayar. So this is bad for capitalist.

Jadi, modus operandinya kena di ubah. Bagaimana untuk menjadikan customer bersetuju. Bukan pukau. Manipulasi ayat. Macamana nak susun ayat nak kasi customer setuju. Haa.. tang ni la membuatkan ramai terkena.

Bila anda tersedar bahawa perkara yang dia call tu adalah berbayar, so anda nak reject. Telemarketer akan mesti la nak susahkan anda nak reject. Then dia cakap persetujuan kita telah dirakam. Anda akan didakwa jika nak membatalkan persetujuan anda. Kan macam haram gitu.

Merujuk kepada pegawai bank, ekceli yang dia rakam tu part yang kita cakap setuju je. Bukan the whole conversation. So, it is not reliable sebagai bukti kalau anda masuk mahkamah sekali pun. Lagi pun bukti tu ada pada pendakwa. Yang didakwa nak bagi bukti apa? Remember, they fear you with system. Sebenarnya 'the unknown system'.

Bila jadi macam ni, hubungan warna hijau (figure 1) tu memang sangat relevan. Kena la mengadu kat bank. Anda adalah pelanggan bank yang menggunakan kad kredit. Bank kena jaga juga anda. Bimbang la kalau customer nak batalkan kad kreditnya. Mereka akan hubungi 'kedai' tele marketing itu dan komplen lagi. 'Kedai' tu mesti tak puas hati punya. So diorang mesti nak buktikan diorang betul.

Preventing is batter batter then cure. So, ada eloknya sebelum kena kita elak la menda ni daripada terjadi. sakit kepala saja. Thing happened?  To cure, rata-rata nasihat dari bank biasanya akan minta anda tidak angkat telefon diorang, buat report polis atau tukar number telefon anda.


baca siri satu dan siri dua.

No comments:

Qasyira Noristiqa

Zaman baru nak up dulu, antara band yang cuba dibuat adalah Qasyira Noristiqa yang berpusatkan vibe ekspresi lirik dari Enal dengan susunan ...