Sunday, January 4, 2015

Mengenal Diri : Khianat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam Islam, khianat(Bahasa Arab: خيانة‎) adalah salah satu ciri kekafiran. Ia merupakan lawan amanah, suatu tuntutan Iman.


Sabda Rasulullah s.a.w. menegaskan hal sebagaimana disebutkan di atas:-

"Tiada iman pada orang yang tidak menunaikan amanah; dan tiada agama pada orang yang tidak menunaikan janji." (Ahmad dan Ibnu Hibban)

---
Kamus Dewan memberikan maksud khianat sebagai perbuatan jahat yang bertujuan menganiaya atau mendatangkan kecelakaan kepada seseorang, tipu daya, perbuatan belot, atau tidak setia kepada negeri atau bangsa.

http://kitaanakmelayu.blogspot.com/2009/08/apa-erti-khianat-pt1.html

---
perbuatan tidak setia; tipu daya; perbuatan yg bertentangan dng janji: jangan sekali-kali berbuat --;
ber·khi·a·nat v berbuat khianat: ~ kpd negara dan bangsa adalah perbuatan yg sangat hina;
meng·khi·a·nat v berbuat khianat kpd; tidak setia kpd; memperdayakan: dl perjuangan fisik itu ada juga orang yg ~ bangsa sendiri;
meng·khi·a·nati v mengkhianat;
peng·khi·a·nat n orang yg khianat; orang yg tidak setia kpd negara atau teman sendiri;
peng·khi·a·nat·an n proses, cara, perbuatan berkhianat atau mengkhianati: ~ thd sahabat sendiri adalah perbuatan yg tidak dapat diampuni

http://artikata.com/arti-335044-khianat.html

---
Yang dimaksud dengan khianat adalah menyimpang atau mengingkari dari kepercayaan yang diberikan kepadanya. Adapun lawan daripada khianat adalah amanah, dapat dipercaya. yaitu dapat dipercaya terhadap kepercayaan yang diberikan kepadanya.

http://ensiklopedi-alquran.com/index.php/index/1621-khianat

--
Hianat adalah sikap tidak bertanggungjawab atau mangkir atas amanat atau kepercayaan yang telah dilimpahkan kepadanya. Khianat biasanya disertai bohong dengan mengobral janji. Khianat adalah ciri-ciri orang munafik. Orang yang telah berkhianat akan dibenci orang disekitarnya dan kemungkinan besar tidak akan dipercaya lagi untuk mengemban suatu tanggung jawab di kemudian hari.

http://klipingterapihati.wordpress.com/2013/03/23/macam-jenis-penyakit-hati-sifat-buruk-iri-hati-dengki-hasut-fitnah-buruk-sangka-dan-khianat-definisi-pengertian/

---
Sifat khianat boleh dianggap sebagai teman akrab dengan penyakit dengki kerana kedua-duanya lahir dari hati manusia yang kotor lantaran sangat lemah keimanannya. Wujudnya sifat khianat dalam masyarakat disebabkan oleh cuainya individu dalam menjaga amanah orang lain. Ia timbul disebabkan rasa tidak senang apabila orang lain dianugerahkan nikmat atau rezeki oleh Allah subhanahua ta’ala. Khianat ialah satu sifat yang sangat berbahaya kerana boleh berlaku dalam pelbagai aspek kehidupan, khianat-mengkhianati boleh timbul di antara suami isteri dalam kehidupan rumahtangga, boleh berlaku di antara adik-beradik, jiran tetangga, teman sekeluarga, juga wujud dalam hal perdagangan, politik dalam aspek kehidupan yang lain.

http://www.al-azim.com/masjid/khutbah11.html

No comments:

Qasyira Noristiqa

Zaman baru nak up dulu, antara band yang cuba dibuat adalah Qasyira Noristiqa yang berpusatkan vibe ekspresi lirik dari Enal dengan susunan ...