Friday, April 2, 2010

hari ini : tyto alba melihat pada jarak 238,857 batu

Rindu bulan mengelilingi bumi. Menyinari alam dimalam hari. 

Akhirnya ada can juga. Namun begitu, bulan jatuh keriba adalah mustahil. Kecuali kalau bulan itu dimodelkan pada saiz yang kecil seperti bola. Tapi apa yang menariknya jika bulan jatuh keriba? Rata rata generasi sekarang melihat bulan sebagai satu objek gergasi di angkasa yang mempunyai permukaan berkawah dan bersaiz besar. Bulan jatuh keriba mungkin diertikan kepada 'kehancuran' kerana grafiti antara bumi dan bulan sudah hilang lalu bulan pun melanggar bumi. Dengan saiz bulan yang besar itu, dah tentu ianya jatuh ke atas beratus juta 'riba' manusia. Mungkin lebih tepat di tulis dengan 'bulan jatuh di atas kepala'. Ciss.. generasi saintifik. Hantu kubur betul.

...

Tak rotan, akar pun jadi. Tak senyum, rupa pun okey. Tak begitu, begini pun layan. Sekiranya bulan terang, mungkin perjumpaan ini perlu kepada yang lebih hakiki daripada yang majazi. Walaupun perkara perkara itu sudah disusun siap siap, bukanlah bermakna tidak perlu menyusun terlebih dahulu. Lagi pula langit dewasa kini berawan mendung. Takkan nak pergi naik motor. Mungkin doanya makbul.

Akhirnya, susunan itu end-up dengan surat rasmi dari kerajaan..


"Apa yang kau tahu?" kata Allayarham Asri Ibrahim.

No comments:

Qasyira Noristiqa

Zaman baru nak up dulu, antara band yang cuba dibuat adalah Qasyira Noristiqa yang berpusatkan vibe ekspresi lirik dari Enal dengan susunan ...